Rola magnezu w organizmie

Pozornie niewielka, wręcz śladowa jest ilość magnezu w organizmie, ale jego znaczenie dla procesów życiowych jest olbrzymie. Magnez bierze udział w kilkuset procesach biochemicznych, do których jest niezbędny, dlatego trzeba dbać o właściwy poziom magnezu. Magnez jest potrzebny do budowy zębów i kości, w regulacji pracy tarczycy, i funkcji układu nerwowego, poprawia trawienie, pomaga w leczeniu wielu chorób (zobacz – https://portaldlazdrowia.pl/magnez-rola-w-organizmie/).

Magnez, podobnie jak inne mikroelementy dostarczany jest z pożywienie, a najwięcej magnezu ma kakao, kasza gryczana, ryż, ser żółty, jajka, banany, orzechy laskowe, biała fasola. Dobrym źródłem magnezu jest woda mineralna uzupełniona w przyswajalny magnez. Żeby zapewnić odpowiedni poziom magnezu w organizmie, nie wystarczy tylko jeść produkty bogate w ten pierwiastek. należy zdawać sobie sprawę, że produkty spożywane jednocześnie z tymi bogatymi w magnez mogą zawierać związki lub pierwiastki, które obniżają wchłanianie magnezu. Są to produkty, które zawierają dużo wapnia i fosforu, a także alkohol, nasycone kwasy tłuszczowe, soki owocowe. Dodatkowo sami możemy zniszczyć poprzez gotowanie większość magnezu zawartego w produktach. Są również produkty, które wspomagają wykorzystanie magnezu, a należą do nich białko zwierzęce i kwasy. Jesli musimy przyjmować suplementy, to koniecznie muszą zawierać witaminę B6, która radykalnie poprawia wykorzystanie magnezu zawartego w produktach spożywczych.

Suplementując magnez powinniśmy robić to ostrożnie, żeby nie przedawkować. Wprawdzie nadmiar magnezu jest wydalany z moczem, ale jeśli nerki pracują słabo, to możemy spodziewać się objawów nadmiaru w postaci spowolnienia rytmu serca, obniżenia ciśnienia, niewydolności oddechowej, osłabienia odruchów, nudności. Ponadto nadmiar magnezu może spowodować zwiększone wydalanie wapnia.